Klocki hamulcowe są jednym z tych niepozornych części, od których zależy bezpieczeństwo Twoje i Twoich pasażerów. Nadmierne zużycie nie tylko wydłuża drogę hamowania, ale sprzyja niekontrolowanym zachowaniom samochodu na drodze, gdy korzystasz z hamulca. Warto zadbać o ich regularną wymianę.
Czym są klocki hamulcowe?
Klocki są istotnym elementem hydraulicznego systemu hamulcowego – czyli podstawowego hamulca w Twoim samochodzie, którym sterujesz za pomogą odpowiedniego pedału. Same klocki to właściwie ostatni element tego systemu – bezpośrednio oddziałujący na hamowane koła – jest więc narażony na ścieranie. Im częściej i agresywniej korzystasz z hamulca, tym bardziej ścierasz klocki hamulcowe. Na kursach na prawo jazdy większość instruktorów powtarza o hamowaniu silnikiem i kontrolowaniu jego obrotów – to jeden ze sposobów na ekonomiczną jazdę, ograniczających zużywanie się układu hamulcowego.
Jak często trzeba wymieniać klocki hamulcowe?
Uwaga, mamy dla Was ulubioną odpowiedź wszystkich coachów. To zależy! Co do zasady, w instrukcji eksploatacji swojego samochodu znajdziesz informację, po jakim przebiegu należy wymienić klocki i skontrolować hamulce. Wartość ta nieco się różni dla różnych samochodów – bezwzględnie należy jednak jej przestrzegać.
Same klocki wyposażone są również w rowki, pomagające ocenić stopień zużycia. Zasada jest prosta: nie widzisz rowków? Czas na wymianę – znaczy to, że część klocka ponad samym rowkiem już się starła.
Kolejną metodą szybkiej oceny jest ilość płynu hamulcowego (przy założeniu, że go nie dolewano). Hamulce są układem hydraulicznym – Więc kiedy klocka jest coraz mniej, płyn ze zbiornika uzupełnia sam układ, by utrzymać stały nacisk w przypadku hamowania. Oznacza to więc, że im bardziej ściera się klocek hamulcowy, tym mniej płynu hamulcowego pozostaje w zbiorniku – a na nim znajduje się podziałka sygnalizująca konieczność przeglądu systemu.
Praktycy szacują, że klocki należy wymienić po 30-50 tysiącach kilometrów – w przypadku spokojnej jazdy po mieście i nieco dynamiczniejszej w trasie. Oczywiście w przypadku ekonomicznej jazdy na dalekich trasach ten przebieg może być większy – a w przypadku jazdy rajdowej po bezdrożach spaść do nawet 4-5 tysięcy kilometrów. Ale to tylko wartości orientacyjne.
Czy można jeździć bez klocków hamulcowych?
Odpowiedź jest oczywista: absolutnie nie. Samochód pozbawiony klocków hamulcowych stwarza poważne niebezpieczeństwo dla Ciebie i dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. W przypadku nagłej awarii w trasie najlepiej jak najszybciej wyłączyć się z ruchu i znaleźć najbliższego mechanika. W sytuacji zagrożenia pamiętaj, że masz do dyspozycji drugi system hamulcowy – sterowany ręcznie hamulec awaryjny. Korzystanie z niego podczas jazdy wymaga jednak wyczucia – traktuj go jako absolutnie ostatnią możliwą opcję.
Gdzie wymienisz klocki hamulcowe?
O ile samodzielna wymiana klocków hamulcowych jest możliwa, nie polecamy tego rozwiązania – nie jest to duża oszczędność finansowa, a wymaga nie tylko pewnych umiejętności, ale również czasu – zwłaszcza, jeśli nie mamy w tym wprawy. Mamy jednak dobrą wiadomość. Podobnej drobnej naprawy podejmie się każdy serwis samochodowy – a koszt robocizny to zazwyczaj od 50 do 100 złotych za oś. Nie są to więc wielkie pieniądze, a mamy pewność, że usługi podejmie się profesjonalista.
Klocki hamulcowe zawsze wymienia się parami – przednie / tylne. Warto na tym etapie raz jeszcze sprawdzić stopień zużycia wymienianych klocków – nierównomierne ich starcie może sugerować większy problem z autem, który warto przy okazji wizyty u mechanika sprawdzić. Zazwyczaj jednak koszty takich napraw nie są ogromne – obędzie się bez pożyczki. A sam zakup i wymiana klocków to od ok 200 zł za parę (dla średniej klasy samochodu – razem z robocizną) więc tym bardziej warto zadbać o regularny serwis. Bezpieczeństwo nie ma ceny – nie warto ryzykować.